Ads 468x60px

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selasa, 17 April 2012

KEMALANGAN CRANE JAMBATAN BUKIT KUANG




Kejadian berlaku pada jam 1 am 17 april 2012,sumber mengatakan crane ini telah tamat waktu operasinya,,tapi ada yang gatal tangan nak tunjuk pandai..
warga asing yang operate crane ni sampai menyembah bumi..puncanya kerana mengangkat si tanggang (batu piling konkrit) seberat lebih kurang 5000kg..






Dalam kejadian tersebut,,sumber ada mengatakan crane operator sebenar yang mengendalikan kren tersebut telah menghentikan operasinya (tamat waktu bekerja) dan pulang ke rumah,kren ditinggalkan di tapak projek seperti biasa..dan telah diguna pakai tanpa pengetauhan crane operator sebenar..sumber mengatakan kren ini telah dikendalikan oleh seorang warga asing yang bukan dikategorikan sebagai operator kren berdaftar..yang tiada sijil kelayakan untuk mengendalikan kren daripada JKKP/DOSH..


Sumber ada mengatakan punca kejadian berlaku kerana pemaju ingin menjimatkan kos daripada menyewa kren yang berkapasiti lebih besar..bila mengunakan kren berkapasiti rendah macam ni,pemaju tidak perlu mengeluarkan modal yang besar dan boleh menjimatkan kos..tapi inilah akibatnya kerana terlampau shortcut dalam melaksanakan sesuatu projek.. 

#Berat beban tidak sepadan dengan kapasiti kren tersebut dan jarak antara kren dengan beban terlampau jauh dan tidak selamat untuk lifting#




1 ulasan:

  1. Baye2 nasib baik x terbalik atas jambatan..klau dop...dop leh..lalu mane la..bangla mane wak bijok bawok crane nie..?haha..

    BalasPadam

 

Sample Text

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...